How to: duurzaam overkomen op een beurs

Sta je op een beurs, dan moet je je doelgroep aantrekken en vasthouden. Dat is eigenlijk met alle promotie wel een doel. Hoe doe je dat? Met iets wat zij interessant vinden! Kijk niet wat jij interessant vindt. Het is belangrijk om de doelgroep voorop te stellen. En ja, natuurlijk moet dat overeenkomen met jouw doelen, normen en waarden. Vind daar een balans in. Een thema dat daar haast altijd wel goed voor is, is duurzaamheid. Bijna iedereen is vandaag de dag wel bezig met verantwoord omgaan met het milieu, dus daar ‘pak’ je altijd wel redelijk wat mensen mee.

Die duurzaamheid, hoe uit je die dan? Dat kan vooral met relatiegeschenken. Dat is een effectieve en relatief goedkope manier van promoten. Je laat je van je milieubewuste kant zien, plus je doelgroep krijgt iets tastbaars. Beide maken dat ze je én leren kennen én je gaan waarderen. Er zijn tal van duurzame relatiegeschenken te bedenken, waarmee je een sterke boodschap uitdraagt en een stevig standpunt kunt uiten. Hier een paar voorbeelden:

  • Een katoenen tas bedrukken voor je bezoekers: katoen is, mits juist verwerkt, een natuurlijk materiaal dat lang meegaat. Het kan plastic tasjes uitstekend vervangen.
  •  Wil je standaard bijvoorbeeld een sleutelhanger bedrukken? Want vergis je niet; ook deze geschenkjes kunnen nuttig en daarmee effectief zijn. Zo is er een sleutelhanger met een zaklampje, dat p zonne-energie werkt. Kijk altijd naar hoe het product geproduceerd is en hoe het werkt.
  • En natuurlijk… pennen. Effectiever dan je misschien denkt en nog altijd het populairste relatiegeschenk. Pennen zijn er bijvoorbeeld van het duurzame materiaal bamboe, of van gerecycled of recyclebaar karton.

Op websites voor relatiegeschenken kun je tegenwoordig meestal wel filteren op het thema ‘duurzaamheid’. Heeft de website dit niet, dan kun je altijd kijken naar het materiaal en het gebruik van het product. Zeker weten dat jij een hoop waardering zult krijgen van je bezoekers, wanneer je deze duurzame werkwijze juist communiceert!